Pranešimai apie situaciją keliuose tampa neatsiejama kasdienybės žinia. Augant svetainės www.eismoinfo.lt populiarumui, informaciją renkantys operatoriai tampa savotiškais žurnalistais, įspėjančiais ne tik apie pavojus keliuose, bet ir dalinančiais svarbius priminimus savo ir kitų saugumu keliuose besirūpinantiems vairuotojams.

 

Smalsumą skatina poreikiai

Kur apsemti keliai pavasarį? Kur vyksta kelio remontas? Kurio keliu geriau nuvykti į savaitgalio renginį? Tai tik keli klausimai, į kuriuos atsakymus galima rasti eismo informacijos svetainėje. Trečius metus skaičiuojanti www.eismoinfo.lt sulaukia vidutiniškai apie 6000 lankytojų per parą. Didžiausias užfiksuotas lankytojų skaičius – virš 10000 lankytojų per parą. Pasak Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) Eismo informacijos ir valdymo skyriaus vedėjo Gintaro Cilciaus, svetainės lankytojų skaičius pernai išaugo 12,64 proc. Tačiau svetainės teikiama informacija pasiekiama ir per partnerių svetaines ar paslaugas panaudojant Kelių direkcijos per informacinių sistemų sąsajas teikiamus eismo duomenis. Todėl realus naudotojų skaičius yra gerokai didesnis. Šiuo metu eismo duomenys teikiami virš 10 partnerių. „Eismo dalyviai vis aktyviau skambina į Eismo informacijos centrą. Didžioji dalis skambinančiųjų praneša apie sudėtingas eismo sąlygas keliuose, apie kliūtį ant kelio, pavyzdžiui, nuvirtusį medį, kelio ženklų netinkamą išdėstymą ar jų apgadinimą. Šiais metais pradėjome teikti naują paslaugą – konsultuoti apie Lietuvoje, ES ir kitose užsienio šalyse įregistruotų transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokestį, todėl skambinančiųjų tikrai padaugėjo“, – sakė G. Cilcius.

Eismo informacijos centre visą parą dirba operatoriai, kurių pagrindinė funkcija yra rinkti ir sisteminti informaciją apie situaciją keliuose. Ji gaunama ne tik iš keliuose įrengtų prietaisų, bet ir iš hidrometeorologijos tarnybos, valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių įmonių darbuotojų, policijos ir bendrojo pagalbos centro darbuotojų bei vairuotojų skambučių. Surinkta informacija virsta į tekstinius ir garso pranešimus, platinamus per įvairius partnerius ir žiniasklaidą. Eismo informacijos centro operatoriams ypač padeda vairuotojai, informuojantys apie įvykius keliuose, pavojų saugiam eismui keliančius reiškinius.

 

 IMG_0028Interaktyvaus žemėlapio svarba

Išsiruošus į ilgesnę kelionę ar vykstant į nelabai pažįstamą regioną eismo informacijos svetainėje galima pasitikrinti planuojamą maršrutą: apylankas, kelio apribojimus dėl darbų. Tai ypač aktualu pavasarinio polaidžio metu, kada keliuose ribojamas eismas, ypač sunkiasvorių transporto priemonių, apribojant masę, o pajūrio regione keliai apsemiami. Interaktyviame eismo žemėlapyje galima rasti informaciją apie bet kurią kelio dalį ir jo būklę visoje šalyje – kelio dangos paviršiaus, oro temperatūrą, santykinę drėgmę, rasos tašką, vėjo kryptį ir greitį, vėjo gūsius, kritulių intensyvumą ir jų tipą, matomumą, kelio dangos slidumą. Vairuotojui paprasta įvertinti eismo sąlygas – pateikiamos nuotraukos, gaunamos iš greta kelio įrengtų vaizdo kamerų. Tokių įrenginių visoje šalies teritorijoje nuolat daugėja.

Anot G. Cilciaus, vairuotojus šaltuoju metų laiku labiausiai domino informacija apie eismo ir oro sąlygas, kas daro įtaką jų vairavimo kokybei. Šiltuoju metų laiku keliaujantiems aktualu kur ir kokie apribojimai keliuose dėl darbų ar kitų priežasčių, kada šie apribojimai bus panaikinti. „Pavasarį ir rudenį ypač padaugėja automobilių masės apribojimų keliuose, todėl besidominčių šia informacija skaičius šokteli. Tai daugiausia sunkiasvorių transporto priemonių vairuotojai, jiems planuojant važiavimo maršrutą itin aktualu sužinoti, kuriuose keliuose ir koks yra masės ribojimas. Ištisus metus svarbi informacija apie apribojimus dėl eismo įvykių ir kitų priežasčių, dėl to atsiradusias spūstis ar draudžiamą eismą, rekomenduojamas apylankas“, – paaiškino kelių specialistas.

Pavasarį kelininkai, siekdami išsaugoti silpnų kelių būklę, apriboja sunkiasvorių transporto priemonių eismą valstybinės reikšmės keliuose. Šių apribojimų kiekvienais metais vis daugiau. Šiais metais iš viso transporto priemonių masė buvo apribota 422 kelių ruožuose, kurių bendras ilgis – 3440 km. Vasara aktualiausia informacija yra apie eismo apribojimus dėl darbų keliuose.

 Seredzius 026Vien pasiektu – nesitenkinama

Svetainės informacija jau senokai prieinama ir išmaniųjų telefonų naudotojams, tačiau planuojama ir toliau tobulinti svetainę, diegti papildomus instrumentus. Pasak pašnekovo G. Cilciaus, daugiausiai dėmesio šiuo metu eismo centro darbuotojai skiria duomenų kokybei, efektyviam sistemų naudojimui, patogiam vartotojų informavimui. Plečiamos intelektinės transporto sistemos ir paslaugos keliuose. Eismo informacijos centras kol kas teikia informaciją apie valstybinės reikšmės kelius, tačiau planuojama, kad jis taps nacionaliniu centru, teiksiančiu informaciją ne tik apie kelius, bet ir apie gatves. „Kelių direkcija planuoja diegti eismo pranešimų kanalą (angl. – Traffic Message Channel). Per jį greičiau ir lengviau informuoti vairuotojus apie eismo sutrikimus ir pavojus. Artimiausiu metu planuojama diegti automatizuotas pažeidimų kontrolės sistemas, kurios didins eismo saugumą keliuose. Bus diegiamos judančių transporto priemonių svėrimo sistemos. Jų veikimo principas pagrįstas elektroniniais jutikliais, įmontuotais į kelio dangą, matuojančiais transporto priemonės greitį, svorį, ašių apkrovą ir matmenis. Galėsime nustatyti ir transporto priemonių eksploatavimo be techninės apžiūros ar civilinės atsakomybės privalomojo draudimo atvejus, kitus pažeidimus, pavyzdžiui, važiavimą mokamais keliais nesumokėjus kelių naudotojo mokesčio“, – paaiškino skyriaus vedėjas.

Praėjusiais metais šalia valstybinės reikšmės kelių buvo pastatytos naujos automatinės kelių orų sąlygų stotelės ir vaizdo kameros. Svetainė www.eismoinfo.lt pasipildė detalesne informacija. Šiuo metu kuriama nauja svetainės versija, kuri, žadama, bus patogesnė ir patrauklesnė vartotojams.